روستای پیرآباد دورود لرستان

اخبار روستای پیرآباد

روستای پیرآباد دورود لرستان

اخبار روستای پیرآباد

تپه پیرآباد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دورود، بخش مرکزی، روستای پیر آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۶۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنا بر آنچکه براورد می شود تپه ی باستانی روستای پیرآباد و سایر تپه های نزدیک آن در روستاهای ژان ،دهنو، تنوردر و ... دارای قدمتی بیش از 2500تا 3000 سال می باشند .این تپه دارای ارتفاع تقریبی 45 متر می باشد و در یک کیلومتزی شمال غربی روستای پیرآباد واقع شده است .

تل های باستانی شهرستان دورود گرچه با بی مهری میراث فرهنگی  قدمت سنجی نشده اند اما به نظر می رسد که مربوط به دوره ی اشکانی باشند و از برخی برای دیدبانی و از برخی دیگر به منظور ساخت دژ بر فراز آنها استفاده می شده است .متاسفانه در سایه ی غفلت مسولین دست درازی هایی توسط افراد  سودجود به این تل تپه های تاریخی شده است چنانکه در تپه های روستای پیرآباد و تنوردر مشاهده می شود حفره های عمیقی در آنها ایجاد شده و یا اینکه کشاورزان به حریم آنها وارد شده اند . 

د

در دو تصویر آخر حفره ها را مشاهده میکنید 

  • مرتضی حاجیوند غالبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی