روستای پیرآباد دورود لرستان

اخبار روستای پیرآباد

روستای پیرآباد دورود لرستان

اخبار روستای پیرآباد

شهرستان دورود دارای دو بخش مرکزی و سیلاخور می باشد.مرکز بخش مرکزی دورود و مرکز بخش سیلاخور چالان چولان می باشد.

 

روستای پیرآباد در بخش مرکزی و دهستان ژان واقع شده این روستا از جنوب به روستای دهنو از غرب به روستای چقابهرام از شمال به روستای ژان و از شرق به روستای درمیان منتهی می گردد.

این روستا طبق سر شماری سال ۱۳۸۵ دارای ۲۱۴ خانوار و ۱۰۰۴ نفر جمعیت می باشد.

                                            آب و هوای روستای پیر آباد

این روستا دارای آب و هوای معتدل کوهستانی می باشد یعنی در زمستان سرد و در تابستان دارای هوای نسبتا گرم است.

                                         مشاغل مردم روستای پیرآباد

مردم این روستا بیشتر به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و محصولاتی که کاشته می شوند شامل برنج گندم جو وسایر حبوبات می باشد این روستا دارای خاک حاصلخیزی برای کشاورزی می باشد.

همچنین از دیگر مشاغل مردم روستا می توان به رانندگی کارمندی و... اشاره کرد.

                        اماکن سیاحتی زیارتی و تاریخی روستای پیرآباد

امام زاده شاه زید بن علی(ع) روستای پیرآباد مکان زیارتی این روستا محسوب می شود که به زبان محلی مردم این روستا او را شازتلی خطاب می کنند.

این امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است و همه ساله تعداد زیادی زایر را در ایام مختلف از جمله تاسوعا و عاشورای حسینی و اربعین حسینی پذیرا می کند.

در اطراف امامزاده مرغزارهای زیادی وجود دارد که نهری از کنار آنها عبور می کند و مردم معمولا در آخر هفته و سیزده بدر به این مناطق می آیند و از مناظر آن لذت می برند.

از رسومی که در این روستا باقی مانده است گرد آمدن مردم از روستاهای مختلف و شهر دورود در تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب دسته های زنجیر زنی و سینه زنی است و در جوار امامزاده به عزاداری می پردازند.

از نقاط تاریخی این روستا می توان به تپه پیرآباد اشاره کرد این تپه مربوط به پیش از تاریخ ایران باستان تادوران های تاریخی پس از اسلام است این اثر ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۶۹۴ به عنوان یکی از آثار ملی ثبت گردیده است و تا کنون نیز گنجینه های زیادی از آن استخراج شده است.

                                               زبان و قومیت مردم روستای پیرآباد         

زبان مردم روستای پیرآباد لری و بختیاری می باشد.که لری آن زبانی مابین لری ثلاثی و لری مینجایی است که کلمات بختیاری نیز در آن احساس می شود.

مردم روستای پیرآباد دارای دو نژاد لر و بختیاری هستند.

از طوایف قدیمی این روستا که اکثرا لر هستند می توان به بلیلوند یاراحمدی احمدوند لک و... اشاره کرد.در گذشته طایفه بلیلوند اکثریت ۸۰ الی ۹۰ در صدی این روستا را به خود اختصاص می داد مردم این طایفه به هنگام شناسنامه گرفتن اکثرا شهرت بهلولی را برای خود اختیار کردند و عده ای نیز به لک درمیانی محمودی و...تغییر شهرت دادند.

بلیلوند نام روستایی در نزدیکی شهر خرم آباد است طایفه بلیلوند در حدود ۱۵۰-۲۰۰سال قبل به این منطقه آمده است ودر روستاهای بابامحمد بهرام آباد اکبرآباد پیرآباد چقابهرام  دهنو و...پراکنده شده اند.

سایر طوایف نیز از روستاها و شهرستان های اطراف به روستا آمده اند و در کنار هم پیرآباد را به وجود آورده اند.

نام پیر در واقع به امامزاده این روستا نسبت داده شده است.

طوایفی که در ۳۰-۴۰سال گذشته به این روستا مهاجرت کرده اند اکثرا بختیاری هستند که شامل حاجیوند سالاروند عبدالوند عسگری پرور و...هستند.

                         برخی از چهره های شاخص علمی و اجتماعی روستای پیرآباد            

 از بزرگان این روستا که با سختی و مشقت فراوان توانستند به درجات عالی برسند می توان به:دکتر خسرو بهلولی استاد جمشید بهلولی دکتر سعدی سالاروند جناب آقای اردشیر بهلولی و...اشاره کرد که به اختصار درباره آنها توضیح می هم.

دکترخسرو بهلولی:فوق تخصص بیماریهای قلب و عروق می باشد که مطب این عزیز در تهرانپارس قرار دارد.

 استاد جمشید بهلولی:دارای مدرک فوق لیسانس فلسفه ومنطق از دانشگاه نجف آباد اصفهان می باشد از سوابق این عزیز می توان به مدیریت دبیرستانهای دورود ۳۰ سال سابقه تدریس در مدارس شهرستان دورود معاونت آموزش و پرورش دورود استاد دانشگاهای شهرستان دورود ریاست تعاونی مسکن فرهنگیان شهرستان دورود و... اشاره کرد.

دکتر سعدی سالاروند:دارای دو مدرک پزشکی و دندان پزشکی از دانشگاه های علوم پزشکی اراک و همدان می باشد از سوابق این بزرگوار می توان به مدیر کل خدمات درمانی استان لرستان ریاست شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دورود ریاست بهزیستی شهرستان دورود مشاور رییس سازمان خدمات درمانی کشور و...اشاره کرد.

جناب آقای اردشیر بهلولی:دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی می باشد از سوابق این بزرگوار نیز می توان به ریاست سازمان کار و امور اجتماعی استان خراسان شمالی فرماندار شهرستان جاجرم فرماندار شهرستان بجنورد مدیر کل روابط عمومی کار وامور اجتماعی مدیر کل دفتر بازرسی بهزیستی کشور و...اشاره کرد.

                                               امکانات روستای پیرآباد

این روستا دارای امتیازات آب برق تلفن و گاز می باشد و دارای راه روستایی آسفالت می باشد و به دلیل وسعت زیاد روستاجدیدآ نیز از نعمت جدول بندی و آسفالت خیابان های  اصلی نیز برخوردار شده است.

روستای پیرآباد  دارای مرکز  بهداشت می باشد که ریاست آن بر عهده آقای حسن بتوایی است و تا کنون نیز زحمات بسیاری را در این مرکز کشیده است.

این روستا دارای مدرسه نیز می باشد که به همت آموزش و پرورش مدرسه قدیمی آن تخریب و نوسازی شده است نام مدرسه به نام شهید والامقام  شهید محمد بهلولی نام گذاری شده است.

روستا دارای گاودارای و مرغداری های زیادی است و همچنین کارخانه شالیکوبی کارگاه آسیاب مغازه های سوپر مارکت زیاد دو آژانس مسافرتی مغازه های درب و پنجره سازی الکتریکی و...است.

                                     راه دسترسی به روستای پیرآباد

بهترین راه دسترسی به روستای پیرآباد از طریق میدان کربلای شهرستان دورود است که پس از پشت سر نهادن روستاهای ناصرالدین و دهنو به پیرآباد می رسیم که در ابتدای این روستا گنبد شاه زید بن علی(ع) در دست چپ نمایان است.